조주현 曺周賢 JUHEON CHO 





Living on the slippery slope
2020. 2021++
Fifth solo show
Berlin


Flat digital
2018++
Fourth solo show
Seoul

A Spectacle Fever; Media between real and digital
2017++

Third solo show
Seoul

Tamed by spectacle - the opaqueness of image
2016++
Second solo show
London


The little boy and a toxic land
2015++
First solo show
London



Diorama of our worrisome mind
2021++
  1. Schaulustige - mein lieber Obersee
  2. I was there


Dazzling plastic things..
2019.2020++
  1. DPT-0802
  2. Before we arrived (BWA-0915)
  3. Before we arrived( BWA-0817)
  4. Before we arrived (BWA-0119)
  5. Before we arrived (BWA-1130)
  6. MMD-1112


Dazzling plastic things..
2009.2010.2011.2012++
 

Empty of meaning
2018++


Never fear or worry
2018++


Psychedelic nature-invisible fear
2016++


Panorama disaster painting
2016.2017.2018.2019++
  1. Sketch
  2. 26metre panorama painting MMD-103


MMD-022
2016++


Disaster painting
2016.2017.2018++
  1. MMD-1018 (로힝야족 마을 잿더미 위성사진)
  2. MMD-1220 (샤아니 종현 자살)
  3. MMD-1121 (JSA 귀순병사 cctv)
  4. MMD-615 (그렌펠타워 화재)
  5. ND-006 (쓰나미 시체)
  6. MMD-112 (방사능 유출 오염)
  7. MMD-210 (시리아 난민 해상탈출)
  8. MMD-104 (ICBM)
  9. MMD-1121 (방탄소년단 미국진출)
  10. ND-1023 (캘리포니아 산불)
  11. ND-1015 (허리케인 어마)
  12. MMD-105 (고리 원전 폐쇄)


Colour mining
2017.2018.2019.2020++
  1. Colour mining map from news & accidents
  2. Colour mining from news & accidents
  3. Colour samples


Filling dots 
2016.2017.2018++
  1. Filling dots


One plus fan zone🎉
2017.2018++
  1. one plus fan zone🎉


Disaster Game
2017.2018++
  1. Flat digital+Flat painting Ver.1 (Atom Land Ride)
  2. Atom land ride (Let’s be innocent-disaster game Ver.1)
  3. Background for disaster game Ver.1.(Drawing)
  4. Atom land ride (Let’s be innocent-disaster game Ver.2)
  5. Background for disaster game Ver.2.(Drawing)


Irradiated Rock
2018.2019++
  1. Radiated Rock No.2-6
  2. Irradiated Rock series


PROPAGANDA scroll
2015.2016++
  1. PROPAGANDA scroll
  2. PROPAGANDA sketchbook

Show room
2016.2017++
  1. Interior Show Room


Wall paper series
2016.2017++
  1. Wallpaper series (7335-2 이노센스, The Little Boy, Squared, 100mm, PBR version)
  2. Wallpaper series (7335-3 이노센스, Radioactive symbol and Flowers, Squared, 70cm, PGY version)
  3. Wallpaper series (7335-1 이노센스, Dead bodies from Tsunami disaster, Circular, 90mm, PGB version)
  4. Interior Show room installation


EYEDENTITY



Info
  1. Personal statement
  2. CV
  3. Posters 


Mark


The following show is to gather the locals, artists, philosophers and IT people together in Villa Heike.

The purpose is to share the old and new perspective around the act of archiving information and the ways of consuming the digital space we are living in.



빌라하이크는 본래 베를린에서 가장 큰 회사를 운영했던 동독 최고의 거부 리차드 하이크의 사옥이었다. 지금도 이 건물 주변은 넓은 평지에 옛 건물들이 많은데 이 지대가 모두 하이케 소유의 공장지대였다고 한다. 그러나 2차대전때 나치가 이 곳을 점령하고 나치정권의 헤드쿼터 그리고 GDR 리더들의 핵심지로 지정 후 당시 이런 행정적 처사에 고분고분하지 않았던 하이크를 빌라 하이크 앞에서 총살했다. 점령 후 공장들은 독일의 2차 세게대전 군수물자를 조달하는 생산주력 거점으로 바뀌고 정치범들을 가두는 슈타지 교도소, 나치 권력자들의 집, 클럽하우스, 비밀 국가정보부 등 핵심적인 인프라가 이 곳에 구축되었다.

빌라하이크 건물은 주요 반동인물들의 모든 정보들을 수집하고 저장하는 최상위 국가기밀정보기관으로 이용되었다. 실재로 2015년까지 이 곳에는 당시 동독에 살던 많은 핵심 인물들의 기밀 정보 뿐만아니라 일반 시민들을 도청한 기록, 첨단 무기들의 청사진, 주변국가들을 도청한 기록들이 남아있었고 이는 모두 2015년 독일연방국방부로 옮겨졌다고한다.

나치시절과 세계대전이 끝나고 1987년 장벽이 무너진 후 30년이 넘는 오랜 시간동안 차갑고 무서웠던 시절을 최대한 잊고 싶어 한 동베를린 사람들의 바람 때문인지 이 지역은 2015년까지 철저히 버려졌다가 베를린시, 리히텐버그 문화재청, 동독의 젊은 건축가들에 의해 재정비 되었고 지금은 작가들의 작업실과 미술관으로 사용되고있다. 그리고 베를린시의 주요 문화재로 지정됐다.

시간이 멈춰버린 것 같은 이 곳에서 우리 밀레니얼은 어떤 이야기를 할 수 있을지 그리고 그 이야기가 우리에게, 전시를 보는 사람들에게 어떤 의미가 있을지 고민해본다.



Photos provided by Michael Schäfer



History of Villa Heike

Seebode, Georg. “Villa Heike.” Digital Cosmonaut, Cosmonaut, 2 Mar. 2018 (digitalcosmonaut.com/2018/villa-heike/)



Hohenschönhausen is one of those areas in Berlin that one rarely traverses these days. Aside from the Berlin-Hohenschönhausen Memorial, a former State Security Political Prison there is a Villa Heike. An abandoned giant three-story Prussian Villa with a scars of east Berlin.

The Prussian Villa Heike and the area surrounding it once belonged to the industrialist Richard Heike - a specialist in Canned-Goods Machinery Production. Heike built up a large industrial site consisting of a Machine Factory (specialising in meat and canned goods), a living and administrative building (the Villa Heike) and a factory storage. Heike lived on the top floor of Villa Heike with his large family, while the rest of the building was used for administrative purposes as well as functioning as a showroom for his machines.



Photos provided by Michael Schäfer


The Soviet Arrival and the liquidation of the Villa Heike

The Soviet soldiers gunned him down on the street in front of the building and liquidated the rest of the building. The Soviets seized the whole area and created the “Speziallager Nr.3”. The camp was under jurisdiction of the  People’s Commissariat for Internal Affairs (NKVD) and served primarily as a collection and transit camp for over 16,000 men, women and young people.


The Stasi and 11 Kilometers worth of Nazi Files

The soviets handed over the area to the GDR in 1951, which continued to operate the facilities and prison. The area, which was also home to the “Operativ-Technische Sektor” – the unit which was responsible for developing all the technical gadgets any spy could need. The Villa Heike soon found itself being used for something even more secretive – it was to become the central storage and research facility of the Stasi for its secret nazi files.



Photos provided by Michael Schäfer


The Stasi and 11 Kilometers worth of Nazi Files

With the German reunification, the files moved into the German Federal Archives. With the files moved, the Villa Heike was left abandoned. And that’s how it remained for almost 25 years – until a group of 6 Architects and Investors bought the building in 2015 and decided to renovate it.





The Digital world: Exaggeration and fantasy, more real than the reality


역사의디오라마처럼 자리잡고 있는 빌라하이케에 현재의 가상을 덧입힌다.

이러한 맥락에서 이 프로젝트의 중요한 목표는 현재와 과거의 소통을 매개하는 것이다. 과거의 공장에 사건들을 재생산하는 경계없는 공간을 구성해냄으로서 물질과 비물질이 소통한다. 그렇게 과거안에 현재가 공존한다. 


단지 우리의 몸이 존재하는 물리적인 공간만이 우리가 살고있는 세계라고 있을까?”

나는 서울에서 왔다. 먼저 내가 나고 자랐던 서울이라는 공간과 그리고 지금 내가 살고 있는 공간 베를린을 “대도시”라는 맥락으로 엮어 우리의 삶의 형식을 이해해 보려는 목적으로 프로젝트를 시작하게 됐다. 자신을 이해하기 위한 사소하지만 한번에 감당하기 어려운 질문, 나는 누구인가, 라는 질문에 답을 찾기위한 첫 번째 여정은 내가 늘 존재했던 공간 서울과 지금 존재하고 있는 베를린이라는 공간의 특성을 탐구하는 것이었다.

첫 번째 결론은 디지털이라는 프레임 안에서 서울과 베를린이라는 두 대도시를 이해할 수 있다는 점이었다. 두번째 결론은 디지털이라는 프레임은 실제로 존재하는 공간이 어디든간에 개인이 존재하는 각기다른 가상공간을 누구나 자신만의 세계로서 마치 인격처럼 가지고 있다는 것이다. 전시의 첫 번째 목표는 우리가 살고있는 물리적인 공간인 “지금여기”와 개인이 가지고 있는 자기만의 가상공간의 소통의 장을 마련하는 것이다.  


지금 여기, 그리고 Slippery slope

디지털 세계에서는 모든 상상 가능한 사건들이 읽히고 소통 되며 사라지고 생성된다. 소위 밀레니얼 세대인 우리는 우리의 몸이 실제로 존재하는 이 공간을 넘어 다른 공간을 인지하는것이 전혀 낯설지 않다. 실제로 가본적이 없는 공간도, 실제로 겪지 않은 사건도 우리만의 가상공간에 너무나도 구체적인 형태로 존재한다. 실제와 가상의 격차는 이때 그렇게 중요하지 않다. 실제와 가상의 격차 뿐만이 아니라 나의 가상세계와 너의 가상세계에 존재하는 폴더명/사건명은 같더라도 그 이미지는 각양각색이다. 나는 지금여기와 구분되는 가상공간의 한 예를 이번 프로젝틀 통해 구현한다. 그러나 우리 각자가 가지고 있는 가상세계에 우리는 결코 머무름이라는 물리적 행위를 지속할 수 없다. 지금여기, 그리고 Slippery slope는 동시에 존재하는 두 세계이다.


디지털과  환상

우리가 체험하는 모니터 속 현실은 가상현실이며 디지털 현실이다. 인간이 원하는 것은 즉각적인 의사소통과 피드백이며 우리는 가상현실안에서 그 어느 때 보다 활발하게 소통하며 원하는 것을 취한다.  우리가 존재하는 물리적공간에서 우리는 즉각적인 반응에대한 갈증을 경험한다. 또한 화려함을 향유하고 싶어하는 지각의 욕망은 우리가 재창조해낸 디지털세계에 있다. 우리가 원하는 세계는 가상현실 안으로 전달받는다. 이러한 가상현실은  우리 개인을 대변하는 각기 다른 세계로서 서로 다른 개인 안에 존재한다.

(큐레이터 임보라)











Living on the slippery slope


The multicoloured entrance of villa Heike is a metaphor for the slippery slope that we all traverse in our lives, I am seeking to highlight that even in historic settings or in the mundane act of entering a building we momentarily pay attention to the spectacle of our future without paying any real attention to what it means. The spectacle is a fleeting flash of colour that causes people to fail to connect with what it means.

“I am living on the slippery slope. Spattering myself with anxiety every day, living in this confusing world of online and digital maximises it.”




Accidents

● Schaulustige-mein lieber Obersee

This is an exploration into the digital and physical world overlapping creates scenic and interesting views, projected and made real whilst our eyes are drawn away from tragedy. On one side of a lake a murder, the other a selfie taken for Instagram. The spectacle and the crowd.

“This work is to suggest the gap between reality and digital reality. Making a diorama of my beloved Obersee to live-stream and project the object onto the exhibition surface.”





Rebirth of the nature

●Panorama painting/Irradiated rock

Living on the slippery slope is my planned exhibition in Villa Heike for 2021. Due to the global health crisis, this exhibition has been delayed and therefore is still not a realised vision. My aim with this exhibition is to use the historic backdrop of Villa Heike, a building that already has enough tragedy and story of its own baked into the building and the surrounding area as a way to continue to highlight the disregard that humanity continues to show about the direction we are all heading. Huxley’s Brave New World highlighted how Truth and Happiness may not be compatible and I continue to show how societies access to information, data and understanding has us at the most advanced we’ve ever been but also the most despondent to the things taking place in front of us. We still continue to engage with the threats the world in the world that we have created and instead are distracted by the spectacle of the news cycle. 

“The journey of this panorama painting started in 2016, the time when I had just come back from London to Seoul. I was supposed to exhibit at a gallery in west London at the end of the year, and they had a main exhibition space and also a small dedicated room to show. I was very excited to plan to cover all the 11-metre walls of the small room with my disaster painting. Since then till 2019, it has been growing, and now the painting is 25 metre. The elements from the painting have now become sculptures to burst out from the flatness. ”




The gaze and addiction, sensation

● Dazzling plastic things

“This is a painting which looks like a portal to another space. Using ‘Hanji’ is to show the layers of time. The thickness and its absorption stores my time. In the digital space, the things that only linger is a space, an empty space. What does time mean in digital space? And what is time? - time is for disappearing. We try so hard to hold onto the time we love, but it disappears and is covered up with something else. However, the digital traces and stores everything so vividly, my sentimental childhood captured in time and never changing, as vivid and striking as it was 30 years ago..”